bence…

hayata dair herşey…

Elçilik mensupları neden yuhalanıyor?

Posted by bence Eylül 9, 2006

Berlin Büyükelçimiz Mehmet Ali İrtemçelik’in yuhalanması üzerine konuyu bir daha düşündüm: Vatandaşlarımız, soydaşlarımız, acaba neden elçilerimize karşı soğuk, kırgın, hatta zaman zaman öfkelidirler? Bu sorunun cevabını ararken, çeşitli vesilelerle gittiğim otuz civarındaki Asya ve Avrupa ülkelerinde, bizzat şahit olduğum veya aralardaki işçilerimizden, soydaşlarımızdan, vatandaşlarımızdan dinlediklerim aklıma üşüştü. İşte size bir kaç örnek:
1976 yılında Yugoslavya’ya gitmiştim. Makedonya’nın Tanıtma Bakanlığı Müsteşarı Petar Borskovski makam odasında bana şöyle demişti: ‘Buradaki Türkler adına utanıyorum ve üzülüyorum. Çünkü elli yıldan beri sizin Büyükelçileriniz Yugoslavya Türkleri’yle hiç, ama hiç ilgilenmediler. Onların eğitimi için, bize bir sayfalık bir metin bile vermediler. Sizin burada beşyüz yıllık bir geçmişiniz var. Soydaşlarınıza karşı neden bu kadar kayıtsız kaldığınızı doğrusu hiç anlayamıyoruz!’
**
1999 yılında, Yugoslavya’ya ikinci defa gittiğimde Üsküp Türkleri’nden de şu şikayeti dinledim:
‘Geçen ramazan ayında Üsküp’te bir iftar yemeği düzenledik. Türk Büyükelçisi de şeref misafirimizdi. Hazret çıkıp geldi. Bir uzun masa etrafında 50-60 kişiydik. Yabancı elçiliklerden de Müslüman diplomatlar vardı. Ezanın okunmasına 5-10 dakika kala, Büyükelçiniz gözümüzün içine baka baka sigarasını yaktı, arkasından da bir bardak suyu kafasına dikti. Adamın büyük saygısızlığından, anlatılmaz bir utanç duyduk ve öfkelendik. Oruç tutmuyorsa tutmasın. Ama oruçlu kişilere karşı biraz terbiyeli davransın!’
**
1979 yılında Fas’da yapılan İslam Kültür Kongresi’ne katılmıştım. Orada Fas Kültür Bakanlığı Müsteşarı bana demişti ki:
Çeşitli İslam ülkelerinde yapılan kongrelere, Türkiye özellikle dini bilgisi sıfır noktasında olan kimseleri seçip gönderiyor. Mesela yine böyle bir İslam kongresinde Türkiye temsilcisine soruldu:
‘Siz, Türkiye’de sabah namazının farzını kaç rekat kılıyorsunuz?
Adam, bizi dehşete düşüren şu cevabı verdi:
– Türkiye laik bir ülkedir. Din ve vicdan hürriyeti vardır. Herkes sabah namazının farzını istediği kadar kılar. Kimse karışamaz.
– Mesela, sabah namazının farzını on rekat kılabilir misiniz?
– On rekat da kılabiliriz, 20 rekat da. Kimse karışamaz. Biz laik bir ülkeyiz.
– Peki akşam namazının farzını 40 rekat kılabilir misiniz?
– Kırk da kılabiliriz, seksen de! Türkiye laik bir ülkedir. Polis filan karışmaz.’
**
FAS Büyükelçiliğimizde tam beş yıl Müsteşar olarak çalışan bir hariciyemiz, aynı toplantıda bana demişti ki:
– Efendim bu Faslıların namazları bizim namazlarımıza hiç benzemiyor! Bunlar namaz kılarlarken kimisi ayakta duruyor, kimisi eğiliyor, kimisi başını yere koyuyor, kimisi oturuyor. Halbuki, namaz hep birlikte kılınır değil mi efendim?
Sizin bu bahsettiğiniz namaz, sünnet namazıdır. Askerlikteki adi adım yürüyüşe benzer yani. Herkes tek başına kılar. Bir de imama uyarak hep birlikte kılınan namazlar vardır. Onlar da farz namazlarıdır. Hani askerlikte uygun adımla yürüyüşe benzer…
– Üstad siz ne kadar çok şey biliyorsunuz? Hayret doğrusu!

BİR Almanya gezisinde işçilerimiz bana demişlerdi ki:
Buradaki PKK hareketini akıllı Ermeni militanları yönlendiriyor. Büyükelçiliğimiz bu ihanet şebekelerine karşı bir büyük miting düzenlemek istemiş. Bir gün elçiliğimizden çok yetkili bir kişi çıkıp camimize geldi. İçeriye ayakkabasıyla ve yanar haldeki sigarasıyla girdi. Adam etrafta bir kül tablası aramaya başlayınca dedik ki ‘Efendim camilerimizde kat’iyyen sigara içilmediği için kül tablası bulunmaz. Sonra camilerimize kat’iyyen ayakkabıyla girilmez!
Anladık ki, adam, ömrü boyunca ne camiye adım atmıştır, ne de cami adabını biliyor. Onun yerine biz utandık.’
**
YERİM bittiği için şahid olduğum diğer hazin hatıralarımı yazamıyorum ve kendi kendime soruyorum: Elçilik mensuplarına karşı duyulan öfkede, vatandaşlarımızı haksız çıkarabilir miyiz acaba?

Yavuz Bülent Bakiler

Bir Cevap Yazın

 
