bence…

hayata dair herşey…

kefir caiz mi?okuyun karar verin…

Posted by bence Ekim 12, 2006

Son zamanların üzerinde en çok konuşulan içeceği…
Artık haber bültenlerinde,gazetelerde sağlığa azıcık faydası olan herşeyi mucize başlığı altında sunmak moda.Gerçi kefirin faydaları birazcıktan fazlaca.Bu da iyi bir probiyotik olmasından ileri geliyor.Bu konunun başında probiyotik-prebiyotik terimlerine açıklık getirsek daha iyi olacak.
Probiyotik:En basit tanımıyla faydalı bağırsak mikroplarıdır.1912 Nobel Tıp Ödülünü kazanan Rus bilim adamı Élie Metchnikoff bilim dünyasında probiyotiklerin kaşifi sayılabilir.Metchnikoff yoğurt ve peynir gibi süt ürünlerinde bulunan asit yapan mikroorganizmaların bağırsaktaki hastalık yapan mikroorganizmaları nötralize ettiğini saptamıştır.Erişkin bir insan bağırsağında 100 trilyon (1,5 kg) faydalı bakteri ve mantar bulunur.
Prebiyotik:Prebiyotik maddeler, sindirim sistemi boyunca vücutta emilmeden kalın bağırsağa gelen ve kalın bağırsaktaki yararlı bakterilerin yani probiyotiklerin gelişimini ve aktivitelerini olumlu yönde etkileyen maddelerdir.

Şimdi gelelim kefire;
Vikipedide şöyle tarifleniyor:
Kefir, çok eski yıllardan beri özellikle Rusya’nın Kafkasya bölgesinde yapılan, bugün ise Avrupa ve Amerika ülkelerinde ticari maksatla imal edilen süt asidi ve alkol fermantasyonu yardımıyla yapılan köpüklü, koyu kıvamlı (yoğurt kıvamında), hafif ekşimsi bir içki.

Kefir, beyazımtrak renkte, karnıbaharı andırır şekilde ve genellikle bezelye veya fındık büyüklüğünde tanelerden meydana gelmiştir. Kefir tanesinde; Torula mayaları, Sacharamyces sp., Streptococcus cremoris, Betabacterium sp. gibi mikroorganizmalar bulunur. Bunların faaliyeti sonucu süt asidi, etil alkol ve karbondioksit meydana gelir. Kefir tanesi içerisinde bulunan mikroorganizmalardan bazıları süt şekerini parçalayarak süt asidi oluştururlar ve süt pıhtılaşır. Mikroorganizmalardan bazıları ise karbondioksit ve etil alkol meydana getirirler.
Kefirin bileşimi
Su % 88-89
Süt asidi % 0,8-0,9
Etil alkol % 0,6-1,1
Süt şekeri / laktoz % 1,7-2,7
Kazein % 2,5-2,9
Mineraller % 0,6-0,8
Albümin % 0,1-0,3
Yağ % 2,8-3,3

Fermantasyon sonucu kefir adı verilen hafif ekşimsi, köpüklü, alkollü ve yoğurt kıvamında bir süt içkisi ortaya çıkar. Kefir yapımında inek, koyun, keçi, manda sütleri yağlı veya yağsız olsun kullanılabilir. Eski Orta Asya’da çok kullanılan kefire, günümüzde bilhassa Kafkasya’da rastlanmaktadır.

Çeşitli yayınlarda kefirin iştahsızlık, uykusuzluk, verem ve böbrek hastalıklarında, bronşit ve astımda, ekzema tedavisinde kullanıldığı belirtilmektedir. Ancak bazı hastalarda tam tersi olan sonuçlar oluşmakta ve içerdiği çeşitli mayalar ve alkolden dolayı zararlı olmaktadır. Kalp hastalarına ise, içindeki yüksek karbondioksit miktarı sebebiyle kefir içmeleri tavsiye edilmemektedir.
Daha pek çok sitede kefirin 1001 faydası sayılıyor.Merak edenlere araştırmalarını tavsiye edip artık konuya geleyim.

İşte zaten bütün mesele de burada.Tam bir mutabakat yok maalesef kefirin caiz olup olmadığı hakkında.İşte cevaz verenlar ve vermeyenler:

1-Altınkılıç firması tarafından piyasaya sürülen ve inek sütünün mayalanmasıyla elde edilen kefir için Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanlığı “içilmesinde sakınca yoktur” fetvası verdi.

Kuruldan yapılan açıklamada, “Sarhoşluk verecek derecede mayalanmamış içeceklerin içilmesi caiz, sarhoşluk verecek derecede mayalanmış içeceklerin içilmesi ise haramdır. 12-14 saat ile fermantasyon süresi en kısa süreli olan tatlı kefirdeki alkol oranının on binde ikinin altında ve çok az oluştuğu şeklindeki laboratuvar sonucu uzmanlarca da teyit edilmekte, mayalanması kısa süren bu tatlı kefirdeki alkol oranının sarhoş edicilik vasfının bulunmadığı açıklanmaktadır. Bu itibarla, böyle bir kefirin içilmesinde sakınca yoktur.” denildi.bkz.

2-Hayrettin Karaman’ın kendi web sitesinde yaptığı açıklamanın da sonucu;

Kefir diye içilen süt ürünü sarhoşluk vermiyor, üründe alkolun rengi, tadı ve kokusu bulunmuyor (zaten ürünün içinde, dışarıdan katılmış, ilave edilmiş bir alkol de bulunmuyor); şu halde kefire haram veya mekruh demek için de bir sebep yoktur.

3-Yeni Şafak gazetesindeki köşesinde yazılarını neşreden Vecdi Akyüz’ün de içilebileceği yönünde konuştuğunu görüyoruz;

Sayın Hocam, size bir çok konuda sorular geliyordur. Araştırmanız gerekiyor ya da fazla zamanınızı almazsa, ben de son zamanlarda gündemde olan KEFİR adlı içeceğin %100 helal olup olmadığını öğrenmek istiyorum. Teşekkürler. Allah’a ewmanet olun. (Atilla Kabasakal/ziraat mühendisi)

İlke olarak, temiz olan, sarhoşluk ve insan sağlığına zarar vermeyen yiyecek ve içecekler helaldir. Kefir de bu çerçevede, helal içecekler arasında yer almaktadır. Ülkemizde üretilen kefirin içilmesinde dinen bir sakınca yoktur. Yeni tanınan bir içecek olduğu için, kefirin ülkemizde bazı tereddütlere yol açması gayet olağandır ve “helal lokma” konusunda ülkemiz insanlarının hassasiyetini gösteren gerçekten de takdire değer bir durumdur.

Kefirin, başka ülkelerde alkol katılmış türleri de vardır. Bunların, alkol oranı ne olursa olsun, haram olduğunda en küçük bir şüphe yoktur.

Bunlar en belli başlıları.Bir de cevaz vermeyenler var;

1-GİMDES (Gıda ve İhtiyaç Maddeleri Denetleme ve Sertifikalandırma) başkanı Faruk Köse, alkol ihtiva ettiği için kefirin haram olduğunu iddia ediyor.Ayrıntılı bilgi için buraya bakabilirsiniz.

Ben bu fikir ayrılıklarından ötürü içmemeyi (şüpheli şeylerden kaçınmak gerektiği konusundaki hadis-i şerif) ve alternatifi olan ürünleri tüketmeyi tavsiye ederim naçizâne.

Reklamlar

5 Yanıt to “kefir caiz mi?okuyun karar verin…”

  1. yüksel said

    Elbette kullanmayalım faydalı bir şey çünkü.
    Ameller niyetlere göredir.Şimdiye kadar kimse kefir içip sarhoş olup kimseye saldırmadı,kaza yapmadı,birilerini öldürmedi.Kullandığımız ilaçlarda,gazozlarda alkol var.

  2. seribul said

    Ne güzel konuları sorguluyoruz. Memleketimden acı bir manzara daha!

  3. Deha said

    Yani daha önceki yorumlar zaten dogrusunu söylüyor!
    Alkol belirli ölcüde faydali dir, zaten salataya sirke dökmeyen yoktur.
    Tabi ki bu Kefiri sarhos olanaca icilmeyecek vucüt tek belirli bir miktarda Pro- ve Prebiotik ala biliyor fazlasini kullanamiyor! HERKESE HAYATDA SAGLIK VE MUTLULUK DILERIM!!!!

  4. sare said

    içmeseniz ölürsünüz sankii…..Din alimleri arasında farklı yorumlar var ve dini hükümler gereği de şüpheli olan bir şeyi içmakte de bi fayda göremiyorum,yani içmezseniz ölmezsiniz….

  5. asminyilmaz said

    nelere kafa yoruyor bu beyinler doktorlar açıklıyor ya günde bir kadeh şarabın sağlığa yararı vardır diye sizde nelerle uraşıyorsunz helal olsun size ne diyimm:)güldüm wallla

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: